Drukuj

Kolej do Pyrzowic (przez Tarnowskie Góry) znów z poślizgiem.


 

PKP PLK rozwiązały umowę z wykonawcą dokumentacji przedprojektowej dla linii Tarnowskie Góry - Zawiercie, która ma skomunikować pyrzowickie lotnisko Katowice. Powodem mają być rażące opóźnienia w realizacji prac. Polskie Linie Kolejowe deklarują, że nie odstąpią od realizacji projektu.

Umowa zawarta w grudniu 2014 roku zakładała wykonanie dokumentacji przedprojektowej w ramach projektu  "Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie" do lipca tego roku. Chodzi o nieużywaną, jednotorową linię, przechodzącą przez bezpośrednie okolice lotniska. Obok odbudowywanej linii miałaby tu powstać nowa stacja.  Pozwoliłoby to - według pierwotnych szacunków - na przejazd z Katowic do Pyrzowic, od strony Zawiercia w ok. 45 minuty, a od strony Tarnowskich Gór w nieco ponad 50 minut.

Na wykonanie dokumentacji polsko-hiszpańskie konsorcjum (złożone z firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz KV Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras z siedzibą w Madrycie) miało 380 dni od podpisania umowy. Dziś już wiadomo, że termin ten nie zostanie zachowany, a co za tym idzie, zakładany termin uruchomienia połączenia w 2018 roku również przestaje być realny.

Jak informuje PKP, brak aktywności wykonawcy i jakość przekładanych dokumentów, doprowadziła do odstąpienia od umowy i naliczenia kar za zwłokę w przygotowaniu dokumentacji. – Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja zawierała liczne wady uniemożliwiające dokonania ich ostatecznego odbioru. Pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez PLK, firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

( Źródło - Wiadomości Onet.pl - Śląsk)

Przypomnijmy, że pomysł na połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach pojawił się już w 2004 roku w Planie Zagospodarowania Województwa Śląskiego. W 2009 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji przedprojektowej. Wtedy PKP PLK chciały poprowadzić linię przez Piekary Śląskie. Umowę na dokumentację zerwano - powodem decyzji było blisko 2,5 roczne opóźnienie konsorcjum wykonującego prace projektowe, a także wyjątkowo silne protesty partnerów społecznych. (więcej informacji na ten temat w zakładce : Kolej regionalna - kalendarium wydarzeń)