Krótka historia kolei w Siemoni.
Dobiegał końca wiek XIX. Nieco ożywienia i nadziei u mieszkańców, ale i niepokoju wywołała rozpoczęta ok. 1904 roku budowa linii kolejowej z Ząbkowic do Siemoni – Pomłynia z końcową stacją usytuowaną w rejonie Kalinowej.
Na tym odcinku linia kolejowa miała długość ok. 19 wiorst (ponad 20 km). Począwszy od Strzyżowic przechodziła w głębokim wykopie przez siodło między dwoma wzgórzami: Żurkowskim i Żakówką (Zakuwka). Wykonanie głębokiego wykopu w tym miejscu wymagało zaangażowania znacznych sił ludzkich i odbywało się przy użyciu wojsk carskich. Od wspomnianego wykopu do końcowej stacji na Kalinowej kolej przebiegała nasypem z pięcioma mostami ( jeden z nich znajdował się w okolicy posesji Józefa Walera nad Jaworznikiem).
Fragment ruin mostu nad Jaworznikiem. ( Fot. J. Waler )
Kolej ta była inwestycją strategiczną, jako że zmierzała prostopadle do ówczesnej granicy rosyjsko-pruskiej i miała w razie działań wojennych ułatwić transport wojska i zaopatrzenia w strefie przygranicznej. Budowa tej kolei, jak wspomniano, wywołała spore ożywienie gospodarcze - nowy szlak transportowy zbliżył sąsiednie miejscowości. W związku z tym wielu mieszkańców otrzymało pracę, ponadto ułatwiony był transport węgla i rudy. W tym czasie w okolicy stacji na Kalinowej rozpoczęto głębienie szybu w poszukiwaniu pokładów węgla. W trakcie drążenia szybu natrafiono na tzw. „kurzawkę” (zawodnione utwory piasku), co uniemożliwiło dalsze prowadzenie robót górniczych.
Jak się po czasie okazało, kolej ta miała krótką, bo zaledwie ok.10-letnią historię. Wszystkie urządzenia i budynki stacyjne, mosty, ujęcia wody do parowozów w sąsiedztwie Jaworznika, posterunki dróżników wysadzono w powietrze w chwili wybuchu I Wojny Światowej tj. w sierpniu 1914 roku.
Po wojnie nie odbudowywano tych obiektów, albowiem strategiczne i gospodarcze względy straciły swoją aktualność. Natomiast pozostałość obiektów obsługujących kolej rozebrano ze względu na dobre materiały budowlane, toteż obecnie praktycznie nie ma śladu istnienia tej kolei w Siemoni.
Plan przebiegu kolei z Ząbkowic do Siemoni - Pomłynia. (Autor: Henryk Sznura)
Archiwalne zdjęcie z Parku w Rogoźniku z fragmentem torów dawnej kolei piaskowej ( Fot. T.Krzykawski )